1960's John Bowers start B&W
Gedurende zijn gehele leven streefde John Bowers, de oprichter van Bowers & Wilkins Luidsprekers, consequent naar een zo transparant mogelijke reproduktie van opgenomen geluid.
Dit streven is thans nog immer de missie van ’s werelds meest vooraanstaande luidsprekermerk.
1965: Hoe het begon
Alhoewel Bowers & Wilkins nu een groot bedrijf is, begon John Bowers met handgemaakte
Luidspreker-systemen voor plaatselijke klanten achterin de electronica-winkel die hij runde met zijn
vriend Roy Wilkins. Een oudere dame, genaamd Miss Knight, was zo onder de indruk van John Bowers’ kennis van klassieke muziek en zo blij met de luidsprekers die hij voor haar gemaakt had, dat ze hem
£ 10.000 naliet om een fabriek op te richten.
1966: B&W Electronics Ltd
In 1966 richtte John Bowers met zijn boezemvriend Peter Hayward een fabriek op,
het toenmalige B&W Electronics in Worthing, aan de zuidkust van Engeland.
Ze kwamen overeen om bescheiden te leven en elke verdienste terug in het bedrijf te investeren
voor research in het streven naar de perfecte luidspreker.
1966: P1
Bowers & Wilkins bouwt haar eerste commerciële luidspreker, de P1.
1968: Domestic Monitor
De DM1 en DM3 worden gelanceerd.
Het streven van B&W is altijd geweest om de beste luidsprekers te bouwen in een breed
prijs-spectrum. Het principe achter DM (Domestic Monitor) leeft nog steeds voort in
vele generaties superieure en betaalbare luidsprekers tot de huidige 600 Series.
1970: DM70
Zonder de DM70 zou Bowers’ droom om de perfecte luidspreker te maken waarschijnlijk een
fata morgana zijn gebleven. Critici waren het eens met de B&W engineers dat het geluid van de uit
11 modules bestaande electrostatische midden-hoog unit in de DM70 een ware doorbraak was.
Met haar fraaie, halfronde slimline kast-constructie veranderde de
DM70 de vormgeving van luidspreker-ontwerpen voorgoed.
1974: Kevlar
Experimenten met driver conus materialen onthulden dat Kevlar®, een materiaal dat wordt
gebruikt in kogelvrije vesten, net zo efficiënt staande golven kon breken als zij kogels kon stoppen.
De okerkleurige Kevlar® midrange werd een patent van Bowers & Wilkins en het
boegbeeld van de natuurgetrouwe klank van haar luidsprekers.
1975: Kenneth Grange
B&W neemt Kenneth Grange aan, mede-oprichter van Pentagram en een van UK’s meest
vooraanstaande ontwerpers om te werken aan het ontwerp van B&W’s luidsprekerkasten.
1976: DM6
Kevlar® conussen zien hun eerste levenslicht in de legendarische DM6.
Ontworpen door Kenneth Grange werd de DM6 liefkozend de ‘zwangere pinguin’ genoemd.
1977: DM7
De DM7 markeerde een radicale verandering door de tweeter los te koppelen van de kast, waardoor
hoge frequenties vrijer worden weergegeven en waarmee de toon gezet werd tot B&W’s meest
levendige geluidsreproductie tot die tijd. Een veel verder verfijnde versie van deze ‘Tweeter on Top’ technologie wordt tot de dag van vandaag toegepast in de huidige Bowers & Wilkins luidspreker-serie.
1979: 801
De originele 801 luidde een nieuw tijdperk in van High-End luidspreker design.
Superieure luidspreker units gemonteerd in afzonderlijke klank-kamers produceerden een
ongekende realiteits-weergave en maakten de 801 tot een standaard in top-studio’s en de
huiskamers van audiofielen, welke traditie stand hield bij de latere 801 versies.
1980: B&W R&D (Research and Development)
B&W had enorm success met de originele 801. Zoals gebruikelijk gebruikte John Bowers dit
succes om nog meer te investeren in research en ontwikkeling en creëerde een ultramodern
research laboratorium voor zijn team van engineers in het pitoreske plaatsje Steyning in West Sussex.
1981: Steyning Research Establishment
Bowers creëert het thans wereldberoemde Steyning Research Laboratorium, regelmatig de
“Universiteit van Geluid” genoemd door journalisten die het bezochten. SRL biedt plaats aan
een team van acoustische en electronica specialisten die een wereld aan modelleer,
test- en design gereedschappen tot hun beschikking hebben.
1986: MATRIX 1, 2 & 3
Na wonderen verricht te hebben met luidspreker componenten richt Bowers & Wilkins haar aandacht
op de structuur die deze componenten bij elkaar houdt. Wat het luidspreker-kabinet nodig had was “ruggengraat”. De Matrix constructie met haar in elkaar grijpende panelen in de kast,
plaatste de bass-impulsweergave een grote stap vooruit.
1987: John Bowers overlijdt
Gedurende zijn gehele leven had John een hechte band met opname technici die zeer belangrijke
feedback aan hem gaven op welke wijze luidsprekers verder konden worden verbeterd.
Als resultaat van deze samenwerking introduceerde B&W in 1979 de beroemde 801 die al snel
de referentie luidspreker werd in vrijwel elke opnamestudio ter wereld van klassieke muziek,
inclusief EMI Abbey Road, Decca en Deutsche Grammophone….
1988: Abbey Road Studios
Abbey Road studio’s adopteren de B&W Matrix 801 in haar studio’s.
Deze samenwerking duurt tot de dag van vandaag en Abbey Road technici zijn regelmatige
bezoekers van B&W’s Steyning Research Laboratorium.
De huidige Bowers & Wilkins 800 Diamond is de referentie monitor bij Abbey Road heden ten dage.
1989: Morten Warren
Bowers & Wilkins stelt Morten Warren aan en fabriceert zijn Emphasis ‘afstudeer project’.
Warren richtte UK’s meest succesvolle ontwerpbureau’s op en is verantwoordelijk voor
B&W’s huidige product ontwerp.
1990's
Van de vele opzienbarende producten die het Steyning Research Laboratorium kwamen
was de meeste beroemde hoogstwaarschijnlijk de Nautilus.
Geïntroduceerd in 1993, na 5 jaar ontwikkeling en wijdverbreid gewaardeerd, wordt de Nautilus
beschreven als “mogelijk de beste luidspreker die voor geld te koop is”.
1991: Silver Signature
Ter gelegenheid van B&W’s 25-jarig jubileum was er sprake van een samenspel tussen
technologische ontwikkeling en haar 25-jarig jubileum: Zilver. Zilver is een nog betere electrische
geleider als koper, bewezen als het metaal met de laagste weerstand voor luidsprekerdraad en
bekabeling. Misschien extravagant maar de uitzonderlijke preciese hoge-tonen weergave en de
strakke doortekende bas-weergave transformeerden het luisteren tot een luxe.
1993: Nautilus
Na 5 jaar research stappen B&W’s ontwikkelaars ‘’uit de box’’ en creëren de Nautilus.
Parallelle wanden verdwijnen en daarmee vrijwel elk spoortje kast-resonantie (vervorming).
De natuurlijke vormen resulteren in een muziek-reproductie die zo natuurgetrouw is
dat je haar bijna kunt aanraken.
1998: Nautilus 800 series
Nautilus veranderde alles. Bowers & Wilkins luidsprekers zouden er nooit meer
hetzelfde uitzien of klinken. Het zou tijd gaan kosten om deze nieuwe compromisloze
kastconstructie door te voeren in de meer betaalbare luidsprekers, maar de technologie
wordt als eerste doorgevoerd in de Nautilus 800-serie.
2001: Signature 800
De exclusieve Signature 800 luidspreker werd ontwikkeld om B&W’s 35-jarig jubileum te vieren.
Bouwend op de kracht van de bestaande Nautilus 800-serie, is de Signature 800 eveneens het toonbeeld van B&W’s kast-constructie ontwikkeling met een prachtige “Tigers Eye” hoogglans afwerking.
De introductie van de Diamond Dome tweeter in de 800-serie voert tweeter technolgie naar een
nieuwe hoogte en wordt door de meerderheid van recensenten als de meest verfijnde serie
luidsprekers beschouwd die ooit werd geproduceerd.
2004: PV1
B&W’s ronde kast creativiteit bereikt haar hoogtepunt met de spherisch vormgegeven
“Drukvat” subwoofer, de PV1. Wederom is de vormgeving geïnspireerd door de natuur.
Ditmaal gaf de “luchtbel” (druppel) richting aan de vormgeving.
2005: Diamond Dome
Diamanten zijn niet alleen bedoeld voor de rijken der aarde. Ze zijn ook bedoeld voor hoge noten.
Het was niet eenvoudig voor Bowers & Wilkins om de weergave van haar aluminium dome tweeters
verder te verbeteren, maar testen met een dome tweeter van synthetisch diamant leidden tot een opzienbarende ontdekking. Sinds de mensheid het slaghout uitvond is dit de
fijnste tweeter die we ooit gehoord hebben.
2006: 40th Anniversary
Wat gebeurt er nu? Deze vraag is gebruikelijk op 40-jarige leeftijd.
Eenvoudig, het streven naar perfectie gaat door. John Bowers’ droom om een luidspreker te bouwen
met een geluid dat niet is te onderscheiden van de werkelijkheid zal wel nimmer worden bereikt.
Maar niemand is daar zo dichtbij als Bowers & Wilkins. In feite moet het beste nog komen…..